pan-European news television channel

Euronews is a European television news channel. It is headquartered in Brussels, Belgium. The channel broadcasts in 17 languages. 97.6% of the channel is controlled by Alpac Capital, a company which belongs to the son of an advisor to Hungarian leader Viktor Orbán. The other 2.4% belongs to three state media companies: ADMIC of United Arab Emirates, SNRT of Morocco, and PBS of Malta.[1]

SloganAll Views
HeadquartersBrussels, Belgium
Language(s)English, French, German, Spanish, Italian, Portuguese, Russian, Arabic, Turkish, Persian, Ukrainian (2011-2017) Greek, Hungarian, Albanian, Georgian, Serbian, Bulgarian and Romanian
OwnerEuronews SA
Media Globe Networks (97.6%)
Launched1 January 1993; 31 years ago (1993-01-01)



CNN helped make 24-hour TV news important after the Gulf War. The European Broadcasting Union answered this with the creation of their own news channel.[2] Euronews started broadcasting on 1 January 1993, from Lyon, France, in five languages (English, French, German, Spanish and Italian). The channel was special in the news market because it had no presenters or studios, just videos showing the news. The channel's most important segment is "No Comment", which shows videos with no voice-over.

Later, the channel started broadcasting in Portuguese in 1999, in Russian in 2001, in Arabic in 2008, in Turkish and in Persian in 2010, in Ukrainian in 2011, in Greek in 2012, and in Hungarian in 2013.

In February 2015, Media Globe Networks, a company which belonged to Egyptian billionaire Naguib Sawiris, bought a 53% share of Euronews SA in a deal with the company.[3] In January 2016, the channel started a sister network called Africanews, which is for the African news market, with a pan-African view.[4] Euronews got a new logo on 17 May 2016.

NBC steps in


In November 2016, NBCUniversal said they wanted to buy a share in the Euronews network. They also said they would share news reports with the channel.[5] The deal was agreed upon in February 2017, and NBC now had a 25% share.[6]

In May 2017, Euronews went from having one TV channel with 13 audio tracks, to 10 separate TV channels and 12 websites. This is part of a "glocal" idea. Now, every language edition can make their own offerings of local and global news.[7][8] The Arabic and Persian services stopped TV broadcasting, and they are now only on social media and the Euronews website. The Ukrainian service was closed too, because it did not have enough money.[9]

In 2018, the English Euronews channel started its first news shows with live presenters.[10] Then, other Euronews language editions did the same and started their own presented evening news shows too.[11]

After NBC


In April 2020, NBC left the channel and gave its share to Media Globe Networks. MGN now owned 88% of Euronews.[12][13]

In 2022, a holding company based in Lisbon named Alpac Capital bought MGN's share in Euronews.[14][15] The company is controlled by the son of an advisor to Hungarian leader Viktor Orbán. Allegedly, the Hungarian government gave 45 million for the deal, which costed €150 million.[16]



Euronews was banned (stopped to be broadcast) in Belarus by its government's decision on 12 April 2021.[17]



  1. "About us". Euronews. Retrieved 3 June 2024.
  2. Riding, Alan (24 February 1992). "THE MEDIA BUSINESS; European Channel Takes a Stab at CNN". The New York Times. Retrieved 12 August 2020.
  3. "Euronews investor Naguib Sawiris: we will resist state interference". The Guardian. 27 February 2015.
  4. "Africanews is LIVE online!". Africanews. 4 January 2016. Retrieved 14 July 2020.
  5. "NBC News, Euronews in Talks for Strategic Partnership". Variety Media. 11 November 2016.
  6. Palmeri, Christopher (14 February 2017). "NBC Acquires Stake in Euronews, Taps U.S. News Chief to Lead It". Bloomberg.
  7. Dobbie, Anna (11 May 2017). "Euronews reinvents offering in bid to become world's first 'glocal' news brand". M&M Global. Archived from the original on 9 August 2020. Retrieved 11 August 2020.
  8. Burrell, Ian (11 May 2017). "Euronews overhauls its broadcasting strategy in bid to become the unrivalled chronicler of Europe". The Drum. Retrieved 12 August 2020.
  9. Dziadul, Chris (22 May 2017). "Euronews closes Ukrainian service". Broadband TV News. Retrieved 12 August 2020.
  10. Michael P. Hill (23 May 2018). "Euronews launches 'Good Morning Europe'". NewscastStudio.
  11. @NewsAMorgan (3 October 2018). "Many congratulations to my Portuguese colleagues here at Euronews NBC [...]" (Tweet). Retrieved 12 August 2020 – via Twitter.
  12. "NBC sells stake in Euronews as focus shifts to new global TV channel". Financial Times. Retrieved 12 August 2020.
  13. "NBC verkauft seine Anteile an Euronews". Retrieved 20 April 2020.
  14. "Portuguese investor will buy Euronews". POLITICO. 17 December 2021. Retrieved 3 June 2024.
  15. "Euronews officiellement sous le contrôle du fonds d'investissement Alpac". Le Figaro (in French). 5 July 2022. Retrieved 3 June 2024.
  16. "Secret documents reveal that Orbán's people were behind the purchase of one of Europe's biggest TV channels". telex (in Hungarian). 12 April 2024. Retrieved 3 June 2024.
  17. "Мінінфарм забараніў тэлеканал «Еўраньюс». Замест яго запускаюць расійскую «Победу»" (in Belarusian). Nasha Niva. 12 April 2021. Archived from the original on 12 April 2021. Retrieved 12 April 2021.

Other websites